ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ - ΔΙΑΠΑΙΔΑΓΩΓΗΣΗ
Αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών
Ειδική αγωγή είναι η επιστήμη που ασχολείται με την ενδυνάμωση και στήριξη των παιδιών και των δυνατοτήτων τους κατά τη διάρκεια των μαθητικών τους χρόνων.
Στόχος της ειδικής αγωγής είναι η σχολική ένταξη όλων των μαθητών που αντιμετωπίζουν διάφορες μορφές εκπαιδευτικών, αναπτυξιακών ή συμπεριφορικών δυσκολιών.
Η ειδική εκπαίδευση ενδείκνυται για μαθητές που έχουν διαγνωσθεί με:
- Μαθησιακές δυσκολίες (όπως δυσλεξία)
- Διαταραχές επικοινωνίας, συναισθηματικές και συμπεριφορικές διαταραχές (όπως ΔΕΠ-Υ)
- Αναπτυξιακές διαταραχές (όπως διαταραχές αυτιστικού φάσματος, σύνδρομο Asperger) και πολλές άλλες.
Η αξιολόγηση γίνεται με ειδικά σταθμισμένα εργαλεία από τους πιστοποιημένους σε αυτά συνεργάτες μας.
Μερικές από τις πιο σημαντικές δοκιμασίες που χορηγούνται στο Κέντρο μας, είναι οι εξής:
- Αθηνά Τεστ –Διάγνωση δυσκολιών μάθησης σε μαθητές από 5 έως 9 ετών.
- ΛΑΜΔΑ Τεστ –Ανίχνευση μαθησιακών δεξιοτήτων και αδυναμιών.
- Α Τεστ –Αξιολόγηση της σχολικής ετοιμότητας (για παιδιά νηπιαγωγείου).
Μαθησιακές Δυσκολίες
Τα κυριότερα προειδοποιητικά σημάδια που φανερώνουν ότι ένα παιδί προσχολικής ηλικίας δυσκολεύεται μαθησιακά είναι τα εξής:
- Η καθυστερημένη ομιλία σε σύγκριση με άλλα παιδιά ή η δυσκολία εκμάθησης και διάκρισης των φωνημάτων και των συλλαβών της γλώσσας μας.
- Η δυσκολία στην αποστήθιση τραγουδιών με ομοιοκαταληξία.
- Η δυσκολία στο να ακολουθεί οδηγίες.
- Η δυσκολία στην εξιστόρηση γεγονότων με λογική αλληλουχία.
- Η δυσκολία στην αντίληψη της ακολουθίας, δηλαδή στη σειροθέτηση και τη διαδοχή.
- Η δυσκολία στη λεπτή κινητικότητα και στον κινητικό έλεγχο.
- Δυσκολία στην πλευρίωση και στο χωρικό και χρονικό προσανατολισμό.
- Αδυναμία συγκέντρωσης προσοχής σε μια δραστηριότητα για κάποιο διάστημα και η αντίδραση με παρορμητικότητα.
- Έλλειψη οργάνωσης (της σχολικής του τσάντας, του δωματίου του, των παιχνιδιών του, των συρταριών του κ.λπ.).
Στο δημοτικό σχολείο όπου απαιτείται η δεξιότητα της γραφής, της ανάγνωσης και της μαθηματικής αντίληψης, οι συνηθέστερες ενδείξεις ύπαρξης μαθησιακών δυσκολιών είναι οι παρακάτω:
Δυσκολία στη γραφή, στην ανάγνωση και στην προφορική έκφραση.
Δυσκολία στην αναγνώριση των γραμμάτων.
Φτωχή επίδοση στην παραγωγή γραπτού λόγου (στην έκθεση κ.α.).
Αδυναμία στη γραφή καθ' υπαγόρευση με παραλείψεις λέξεων, συλλαβών και
φωνημάτων και κακή ποιότητα γραφής.Μειωμένη συμμετοχή, ιδιαίτερα στις μικρές τάξεις, σε δραστηριότητες που απαιτούν ανάγνωση.
Αργή ανάγνωση χωρίς χρωματισμό της φωνής, παράλειψη ή προσθήκη λέξεων και συλλαβών, δυσκολία αποκωδικοποίησης πολυσύλλαβων λέξεων, μη κατανόηση του κειμένου και μη ολοκλήρωση της δεξιότητας της ανάγνωσης σε ικανοποιητικό χρόνο.
Υπερβολικά μεγάλη διάρκεια μελέτης, ιδιαίτερα σε μαθήματα «κειμένου» (Ιστορία, Θρησκευτικά).
Χαμηλή επίδοση σε θέματα και ύλη που έχει ήδη προετοιμάσει ο μαθητής την προηγούμενη ημέρα και στα οποία έχει ελεγχθεί (λ.χ. ορθογραφία).
Σύγχυση κατά την εκμάθηση της προπαίδειας και των αριθμητικών πράξεων.
Ύπαρξη λαθών στη σειρά των αριθμών και το μπέρδεμα των αριθμητικών συμβόλων (+, -, *, /, =).
- Προβλήματα μνήμης, το παιδί ξεχνάει πολύ εύκολα και σύντομα κάτι που έχει διδαχθεί πρόσφατα.
Στο Κέντρο Ειδικών Θεραπειών και Εκπαίδευσης ΦΑΝΗ Η. ΠΑΠΑΕΥΘΥΜΙΟΥ
στο Αγρίνιο, αξιολογούμε τις δυσκολίες κάθε παιδιού, λαμβάνοντας υπόψιν το μαθησιακό του προφίλ και διαμορφώνουμε ένα πρόγραμμα ειδικής αγωγής και διαπαιδαγώγησης, προσαρμοσμένο στις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητές του.
Σκοπός μας είναι το παιδί να μην στιγματίζεται εξαιτίας των μαθησιακών δυσκολιών που αντιμετωπίζει, αλλά αντίθετα να ενδυναμώνεται, να αντισταθμίζει τα δεδομένα και να… ακολουθεί τα όνειρά του!
για εξατομικευμένα προγράμματα ειδικής αγωγής & διαπαιδαγώγησης.